PERHATiAN

Adalah dimaklumkan bahawa tidak semua artikel didalam blog ini adalah dari karya saya, ada sesetengahnya (yg bertanda *) diambil dari blog lain untuk renungan bersama.
Terima Kasih.

Monday, April 21, 2008

AiR MATA iRiNGi PEMBUKAAN SEMULA SURAU AR RAHMAH

Seperti yang dilaporkan didalam akhbar Sinar Harian Isnin 21 April 2008
14 Rabiulakhir 1429 Bil:591 PP11200/10/2008 (010646)

Airmata iringi pembukaan semula surau Ar Rahmah ...
SHAH ALAM - Linangan airmata mengiring solat pertama pembukaan semula surau Ar Rahmah Seksyen 8 di sini selepas ditutup lapan bulan lalu.
Perasaan gembira berbaur sebak itu bermula sebaik saja bilal melaungkan azan Zuhur malah ketika bersolat jemaah terus menitiskan airmata kesyukuran ia turut disertai oleh golongan remaja dan kanak-kanak yang menyertainya.
Laungan azan dan solat Zuhur berjemaah itu adalah yang pertama sejak surau tersebut diarahkan ditutup sementara waktu oleh Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, september tahun lalu.

Tindakan itu diambil apabila penduduk di kawasan perumahan itu dikatakan menganjurkan solat dua imam kerana tidak puashati dengan perlantikan ahli jawatankuasa baru surau berkenaan dan arahan itu berkuatkuasa sehingga Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) selesai menjalankan siasatan untuk membolehkan tindakan sewajarnya diambil.
Sebelum ini, JAIS pernah mengarahkan surau di Flat Tun Perak , Bandar Baru Bangi ditutup dan dipindahkan ketempat lain selepas jemaah di situ menganjurkan solat dua imam yang disebabkan perbezaan fahaman politik.
Ketika tinjauan, Sinar Harian mendapati ruang solat hampir penuh berikutan penduduk di taman perumahan mengambil peluang tersebut untuk menunaikan solat berjemaah pertama di surau berkenaan yang bermula semalam(20/04/2008).
Malah, Imam Nadzmi Abdul Karim mengalir airmata ketika mengimamkan solat dan sebaik saja selepas menunaikan solat zuhur seluruh jemaah melakukan sujud syukur. Nadzmi turut menyampaikan amanat kepada jemaah agar menjalankan aktiviti agama di surau berkenaan seperti biasa yang mana sebelum ini tertangguh seketika.
Ahli jawatankuasa surau Nasarudin Hasim, 38, yang ditemui
selepas menunaikan solat berkata, seluruh jemaah di seksyen 8 berasa gembira dengan pembukaan kembali surau itu selepas lapan bulan ditutup.
"Sememangnya ada sikit masalah antara pihak pengurusan surau dengan JAIS dan kami juga bertindak dengan menyaman mereka, bagaimanapun masalah itu telah diselesaikan dengan cara baik dan saman itu telah ditarik balik tanpa syarat.
"Saya rasa gembira selepas beberapa perbincangan dan rayuan dibuat akhirnya permintaan jemaah untuk surau beroperasi semula telah dibenarkan" katanya yang ditemui selepas selesai menunaikan solat.
Beliau berkata, ketika surau ini ditutup jemaah di kawasan berkenaan telah menumpang di beberapa surau lain bagi menunaikan solat dan ceramah agama.
Nasarudin berkata, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah telah mengarahkan untuk surau ini beroperasi semula pada Jumaat lalu sebelum pengumuman dibuat oleh Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hassan Ali, di satu majlis malam kelmarin.
Menurutnya, sebaik Dr Hassan mengesahkan pembukaan surau itu perasaan gembira sukar untuk digambarkan sebelum bertindak menghubungi jemaah lain untuk memaklumkannya.
Katanya, pihak pengurusan dan bersama penduduk akan mengadakan majlis kesyukuran bagi menyambut pembukaan semula surau itu. "Mulai hari ini (semalam) kami dapat melakukan aktiviti agama seperti biasa, jika dulu menumpang kini tidak lagi," katanya dengan perasaan gembira.



No comments:

Ungkapan berhikmah Saidina Abu Bakar r.a

Ungkapan berhikmah Saidina Abu Bakar r.a
"sesungguhnya berdiri iblis dihadapanmu, jiwa berada disebelah kananmu, nafsu pula disebelah kirimu, dunia berada dibelakang mu, semua anggota tubuh disekitarmu, sedangkan Allah 'Azzawajalla berada di atasmu.... Maka menghasutlah sang iblis laknatullah kepadamu agar meninggalkan agama mu, jiwa pula mendorong mu kearah maksiat, nafsu pula mendorongmu agar memenuhi tuntutan syahwat sedang dunia pula mengajakmu agar memilihnya dari memilih akhirat, anggota tubuh mu meminta agar kamu melakukan sebanyak mungkin dosa dan Allah menghendaki kamu agar memasuki syurga serta mendapatkan keampunannya..... Siapa yang memenuhi pelawaan iblis maka hilanglah agama dari dirinya... siapa yang menuruti ajakan jiwanya maka hilanglah darinya nilai nyawanya... siapa yang mengikuti tuntutan nafsunya maka hilanglah akal darinya... siapa yang memenuhi ajakan dunia maka tiadalah lagi akhirat untuknya... siapa yang menuruti ajakan anggota tubuhnya maka hilanglah syurga untuk dirinya.... manakala sesiapa yang memenuhi pelawaan Allah 'Azzawajalla maka sesungguhnya akan hilanglah pada dirinya semua kejahatan serta dia akan memperolehi segala kebaikan....... yang manakah kita??

BOIKOT!!

Bebaskan Palestin!