PERHATiAN

Adalah dimaklumkan bahawa tidak semua artikel didalam blog ini adalah dari karya saya, ada sesetengahnya (yg bertanda *) diambil dari blog lain untuk renungan bersama.
Terima Kasih.

Wednesday, October 22, 2008

Jawablah Sendiri!!!


TIDAK SEDAR DIRI
Kita tidak sedar diri
Merasa kuat bila berkuasa
Merasa gagah bila ada tenaga
Merasa bangga bila kaya
Terpesona bila berilmu
Berbunga hati bila cantik
Dengan ini semua
Boleh membendung sakit?
Boleh elak fitnah yang tiba?
Boleh sekat masa tua?
Boleh tolak berbagai masalah?
Boleh elak dari mati?
Jawablah sendiri!
Kerana masing-masing boleh jawab
Kerana itu semua
Adalah pengalaman yang terjadi
Di dalam kehidupan ini

Sunday, June 29, 2008

Dipetik dari blog Ibnu Zhaki

Hati menjadi semakin lunak untuk melihat kecelaan diri. Memang wajar, tiap ketika yang semakin melewati dan tatkala umur kita semakin meningkat, semakin terasa kuat ingin merendahkan diri dengan serendah-rendahnya.

Rasulullah s.a.w. adalah penghulu para sufi. Indah sungguh akhlak baginda tiada tertanding oleh sesiapa pun. Maka kita selaku umat baginda perlu untuk sentiasa menjadikan baginda tumpuan dan ikutan perdana. Kita dapat melihat pada diri kita sendiri, betapa jijik dan celanya kita jika tiada ilmu penyucian hati yang telah diajarkan baginda.

Berdirilah di mana kita berada sekarang. Pastikan jangan ada perasaan kibr itu walau sebesar mana pun. Bagi yang belum mencapai maqam mahfuz, kita pasti bakal melakukan kesalahan dan dosa. Mahu tidak mahu, proses penyucian hati ini sentiasa perlu dilakukan. Al-Quran, zikrullah dan selawat sebagai senjata penyucian yang utama.

'Ulama berkata; andaikata semua manusia ini telah berada pada tahap Saidina Abu Bakr r.a., pasti ALLAH s.w.t. mematikan semua makhluk yang ada di muka bumi ini. Kita sentiasa tidak terlepas melakukan dosa dan kecelaan; di sinilah ALLAH s.w.t. men"tajalli"kan ( menyerlahkan, menunjukkan) sifat Maha Pengampun-Nya. Nabi s.a.w. pernah ditanya sahabat, apakah nasibnya andaikata dia melakukan dosa dan bertaubat dan kemudian melalukan dosa dan bertaubat lagi. Nabi menyatakan bahawa ALLAH akan tetap mengampunkan dosa -dosa tersebut selagi mana tidak mencapai dosa syirik. Namun, AWAS! Jangan kita terperangkap dalam belitan syaitan yang memesongkan kita dalam sifat al-Ghafur ALLAH s.w.t. Syaitan dan nafsu yang dicela akan sentiasa memerangkap kita dengan sentiasa menyuruh supaya dosa dilakukan, kerana perasaan risau tidak perlu wujud kerana dosa-dosa tersebut pasti diampunkan. Tidak, bukan ini yang dimaksudkan. Ini ialah belitan musuh-musuh jahannam tersebut. Kita sentiasa meletakkan azam tidak mahu melakukan dosa dan kelalaian. Setiap lintasan ke arah tersebut perlu kita tolak dengan sekuat-kuatnya. Namun, jika kita tetap tewas dan telah berada di luar kawalan, di sinilah kita perlu sujud dan menangis kepada ALLAH s.w.t. memohon maghfirah-Nya. Di sinilah kita sentiasa mengharapkan sifat Maha Pengampun-Nya yang Maha Hebat dan Maha Luas. Bukanlah dengan sifat ALLAH sedemikian kita sentiasa merancang dan berangan-berangan ingin melakukan dosa.

Imam Ghazali r.t. pernah menyatakan bahawa antara setinggi-tinggi kekufuran yang berlaku apabila seorang hamba melakukan dosa dan penderhakaan, dia melakukannya dengan ni'mat yang dikurniakan kepada ALLAH s.w.t. Inilah puncak kekufuran yang dilakukan hamba kepada ALLAH s.w.t.

Secara khulasahnya, perlu sentiasa kita meletakkan dalam hati kita perasaan gerun kita kepada ALLAH s.w.t. andaikata kita melakukan perkara-perkara yang dilarang-Nya. Peringkat demi peringkat, kikiskan dan buang sejauh-jauhnya perasaan kibr walau sebesar zarah. Nabi s.a.w. telah menyatakan bahawa insan yang punyai perasaan ini sebesar zarah sekalipun tidak akan memasuki syurga. Sentiasa sedar dan serlahkan ihanah (kehinaan) diri kita di hadapan ALLAH s.w.t. Lunakkan hati untuk sentiasa mabuk dalam sifat Maha Pengampun dan Maha Pengasih-Nya.

Susunan hamba yang sentiasa dikelilingi ma'siat dan dosa;
Mohd Ikhwan bin Ahmad Zhaki


Dengan rujukan kepada kuliah ruhaniyah bersama al-Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam al-Banjari an-Nadwi Al-Makki rahimahullah ta'ala.

sumber:
http://ikhwanzhaki.blogspot.com/2008/06/muhasabah-diri.html

Wednesday, June 25, 2008

Sedihnya Aku.......

Hari ni aku betul2 rasa sedih........
niat baik aku disalahertikan........
salahkah aku?

Thursday, June 19, 2008

Doa pengampunan dosa....

Assalamualaikum kengkawan semua.....

Alhamdulillah bertemu lagi kita kali ini dan semoga kalian sentiasa berada dibawah lindungan Allah swt hendaknya......

Sudah sekian lama kiranya aku tidak menulis disini bukanlah kerana apa-apa.... cuma aku terlupa katalaluan aku.... dan setelah berusaha dengan berbagai usaha termasuklah bermunajat terhadapNya.... akhirnya.....dapat lak jugak aku mengingati semula kata laluan itu..... dgn kuasa Nya...... tak nak jadi macam Abby punya blog....kesian dia...kesian dia....terdelete blognye yang comel lote tu.... Buat masa ni rasanya tak ade ape yg nak aku celotehkan cuma nak hadiahkan kengkawan sedikit doa pengampunan dosa bagi membersihkan rohani kite.....


wassalam!





"Ya Allah. Engkaulah Tuhanku tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau, Engkau telah menjadikan aku dan aku hamba-Mu. Dan sentiasalah aku dalam genggaman-Mu dan ketetapan-Mu. Tiada kesanggupanku, aku akui nikmat-Mu atasku dan aku akui dosaku maka ampunilah dosa-dosaku kerana tiada yang dapat mengampuni dosa-dosa itu melainkan Engkau. Aku berlindung diri kepada-Mu daripada kejahatan yang telah aku lakukan."

Wednesday, May 14, 2008

Alhamdulilah.....
Aku masih boleh mennjalankan kewajipan sebagai hamba Allah lagi hari ini.
Hari ni aku rasa cukup boring untuk bangun bersiap nak gi kija setelah tidur selepas solat subuh pagi tadi. Berkali kali "mak andeh" aku kejutkan aku.
Setelah berguling kekiri.... berguling kekanan.... dan setelah melihat jam di dinding bilikku menunjukkan jam 9.15am....akhirnya akupun bangun dengan penuh lemah longlai mencapai tuala mandi dan pergi mandi.....bersiap......sarapan...dan memandu ketempat kija.....
Aku begitu moody sekali hari ini.....nape yek? akupun tak tau kenapa. Dan sekarang, aku kat opis...surfing.....check email.....dan akhirnya untuk menghilangkan ke boringan aku, akupun menulis di blog aku ini..... akupun tak tahu apa yang aku tuliskan.....ntah apa-apa ntah....

Mungkin ini "pembawakan" dari gara-gara pertelingkahan antara aku ngan teman sepejabat semalam..... teman yang merasakan dirinya tak pernah salah...yang tak boleh dikritik.....namun dia tetap teman akrab aku... biarlah dia.... biarlah dia ngan labunya.....

Pertelingkahan semalam berkenaan sedikit sebanyak mengenai isu agama....isu untuk menangani gejala murtad. Tp member aku ni spesis yg tak sabar, spesis yg suka mencelah cakap org, pastu tak paham nak marah org lak!

Aku rasa spesis macam ni tak payahlah dibawak berdebat isu agama....buat jadi kelam kabut lagi adala.... biarlah dia ngan labunya.....

Anyway sebelum aku merapu dgn lebih jauh lagi biarlah aku mengundurkan diri dulu, terima kasih bagi yang membaca blog aku ini biarpun tak paham apapun dan terima kasih kepada yang membaca blog ini dan memahaminya......akupun tak sebenarnya tak paham.

Monday, April 21, 2008

AiR MATA iRiNGi PEMBUKAAN SEMULA SURAU AR RAHMAH

Seperti yang dilaporkan didalam akhbar Sinar Harian Isnin 21 April 2008
14 Rabiulakhir 1429 Bil:591 PP11200/10/2008 (010646)

Airmata iringi pembukaan semula surau Ar Rahmah ...
SHAH ALAM - Linangan airmata mengiring solat pertama pembukaan semula surau Ar Rahmah Seksyen 8 di sini selepas ditutup lapan bulan lalu.
Perasaan gembira berbaur sebak itu bermula sebaik saja bilal melaungkan azan Zuhur malah ketika bersolat jemaah terus menitiskan airmata kesyukuran ia turut disertai oleh golongan remaja dan kanak-kanak yang menyertainya.
Laungan azan dan solat Zuhur berjemaah itu adalah yang pertama sejak surau tersebut diarahkan ditutup sementara waktu oleh Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, september tahun lalu.

Tindakan itu diambil apabila penduduk di kawasan perumahan itu dikatakan menganjurkan solat dua imam kerana tidak puashati dengan perlantikan ahli jawatankuasa baru surau berkenaan dan arahan itu berkuatkuasa sehingga Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) selesai menjalankan siasatan untuk membolehkan tindakan sewajarnya diambil.
Sebelum ini, JAIS pernah mengarahkan surau di Flat Tun Perak , Bandar Baru Bangi ditutup dan dipindahkan ketempat lain selepas jemaah di situ menganjurkan solat dua imam yang disebabkan perbezaan fahaman politik.
Ketika tinjauan, Sinar Harian mendapati ruang solat hampir penuh berikutan penduduk di taman perumahan mengambil peluang tersebut untuk menunaikan solat berjemaah pertama di surau berkenaan yang bermula semalam(20/04/2008).
Malah, Imam Nadzmi Abdul Karim mengalir airmata ketika mengimamkan solat dan sebaik saja selepas menunaikan solat zuhur seluruh jemaah melakukan sujud syukur. Nadzmi turut menyampaikan amanat kepada jemaah agar menjalankan aktiviti agama di surau berkenaan seperti biasa yang mana sebelum ini tertangguh seketika.
Ahli jawatankuasa surau Nasarudin Hasim, 38, yang ditemui
selepas menunaikan solat berkata, seluruh jemaah di seksyen 8 berasa gembira dengan pembukaan kembali surau itu selepas lapan bulan ditutup.
"Sememangnya ada sikit masalah antara pihak pengurusan surau dengan JAIS dan kami juga bertindak dengan menyaman mereka, bagaimanapun masalah itu telah diselesaikan dengan cara baik dan saman itu telah ditarik balik tanpa syarat.
"Saya rasa gembira selepas beberapa perbincangan dan rayuan dibuat akhirnya permintaan jemaah untuk surau beroperasi semula telah dibenarkan" katanya yang ditemui selepas selesai menunaikan solat.
Beliau berkata, ketika surau ini ditutup jemaah di kawasan berkenaan telah menumpang di beberapa surau lain bagi menunaikan solat dan ceramah agama.
Nasarudin berkata, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah telah mengarahkan untuk surau ini beroperasi semula pada Jumaat lalu sebelum pengumuman dibuat oleh Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hassan Ali, di satu majlis malam kelmarin.
Menurutnya, sebaik Dr Hassan mengesahkan pembukaan surau itu perasaan gembira sukar untuk digambarkan sebelum bertindak menghubungi jemaah lain untuk memaklumkannya.
Katanya, pihak pengurusan dan bersama penduduk akan mengadakan majlis kesyukuran bagi menyambut pembukaan semula surau itu. "Mulai hari ini (semalam) kami dapat melakukan aktiviti agama seperti biasa, jika dulu menumpang kini tidak lagi," katanya dengan perasaan gembira.


Sunday, April 20, 2008

Alhamdulillah syukur ke hadrat illahi akhirnya surau Ar Rahmah seksyen 8 Shah Alam yang ditutup oleh kaum-kaum yang berdarah biru pekat telah dibuka hari ini 13 Rabiulakhir 1429 ( 20/04/2008) dan telahpun diadakan sembahyang dzuhur berjemaah yg pertama sejak penutupannya yang hampir mencecah setahun......
Entah dari mana datangnya jemaah hari ini surau Ar Rahmah menerima kunjungan yg ramai untuk bersama-sama sembahyang dzuhur....
Apapun terima kasih kepada mereka mereka yang terlibat dan terbabit dalam usaha membuka semula surau Ar Rahmah seksyen 8 Shah Alam ini......
Allahuakhbar!!! Allahuakhbar!!! Allahuakhbar!!!!!

video

Ungkapan berhikmah Saidina Abu Bakar r.a

Ungkapan berhikmah Saidina Abu Bakar r.a
"sesungguhnya berdiri iblis dihadapanmu, jiwa berada disebelah kananmu, nafsu pula disebelah kirimu, dunia berada dibelakang mu, semua anggota tubuh disekitarmu, sedangkan Allah 'Azzawajalla berada di atasmu.... Maka menghasutlah sang iblis laknatullah kepadamu agar meninggalkan agama mu, jiwa pula mendorong mu kearah maksiat, nafsu pula mendorongmu agar memenuhi tuntutan syahwat sedang dunia pula mengajakmu agar memilihnya dari memilih akhirat, anggota tubuh mu meminta agar kamu melakukan sebanyak mungkin dosa dan Allah menghendaki kamu agar memasuki syurga serta mendapatkan keampunannya..... Siapa yang memenuhi pelawaan iblis maka hilanglah agama dari dirinya... siapa yang menuruti ajakan jiwanya maka hilanglah darinya nilai nyawanya... siapa yang mengikuti tuntutan nafsunya maka hilanglah akal darinya... siapa yang memenuhi ajakan dunia maka tiadalah lagi akhirat untuknya... siapa yang menuruti ajakan anggota tubuhnya maka hilanglah syurga untuk dirinya.... manakala sesiapa yang memenuhi pelawaan Allah 'Azzawajalla maka sesungguhnya akan hilanglah pada dirinya semua kejahatan serta dia akan memperolehi segala kebaikan....... yang manakah kita??

BOIKOT!!

Bebaskan Palestin!